Seernes redaktør godkender bias mod Støjberg

Vi klagede over en DR journalist på grund af bias mod Inger Støjberg. Men Danmarks Radio's seernes redaktør forsvarer den pågældnede journalist.
Seernes redaktør godkender bias mod Støjberg
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Vi har nu fået det endelige svar fra Danmarks Radio’s seernes redaktør på vores klage over den skatteyderbetalte DR journalist Nicolas S. Nielsen, der lige før rigsretten mod Støjberg gik i gang, sammenlignede hende med sexsitet OnlyFans.

På Twitter skrev han følgende:

“Inger Støjberg laver en politisk OnlyFans og lancerer betalt indhold bag om Rigsretten.”

Bias mod Støjberg

Vi valgte at klage over den pågældende journalist, da vi fandt, at Støjberg og danskerne ikke kunne sikres en fair dækning af rigsretten, når en journalist, der dækker selvsamme rigsret, sammenligner Inger Støjberg med en sexarbejder.

Vi skrev derfor følgende i en klage til seernes redaktør hos DR, Jesper Termansen:

“Et er, at en DR Journalist vælger at sammenligne en politiker med et sexsite (han kunne have valgt et hvilket som helst betalingssite), noget andet er, at selvsamme journalist er med til at dække rigsretten mod Inger Støjberg. Journalsten har fremvist en skræmmende bias, og det er på tide, at du og DR sætter en stopper for den bias og vinkling, der florerer på DR Nyheder. Journalist Nicolas S. Nielsen har vist en bias og stillingtagen, der gør, at han ikke kan dække rigsretten eller Inger Støjberg.”

Selv om klagen i første omgang var sendt til seernes redaktør, så er den interne arbejdsgang hos DR sådan, at det er den nærmeste redaktionelle ledelse, der svarer på klagen.

I dette tilfælde drejede det sig om Michael Elsborg, der er redaktionschef hos DR Nyheder, politik. Som ventet kunne han ikke se noget problem i den pågældende journalists udfald mod Støjberg, se et problem i, at journalisten samtidig dækker rigsretten for DR:

Redaktionschefen skrev bl.a. følgende som svar på klagen:

“Efter en grundig gennemgang af vores dækning må jeg konstatere, at jeg kan ikke genkende billedet af, at vores dækning af den verserende rigsretssag skulle være ladet i nogen retning. Jeg mener derimod, at vores dækning er neutral og nuanceret og fokuserer på såvel sagens substans som på de politiske tilkendegivelser.. De medarbejdere, som på forskellig vis dækker sagen, lever således fuldt ud op til DR’s krav om alsidighed og upartiskhed.”

Som ventet forholdte DR sig ikke til den manglende troværdighed i sagen. De har en journalist, der viser tydelig bias mod Inger Støjberg. En journalist der endda dækker hendes sag.

DR begrundende også afvisningen med, at DR journalister også har ytringsfrihed. Og selvfølgelig har DR ansatte også ytringsfrihed.

Men når man i sin profil på Twitter skriver, at man er journalist ansat hos Danmarks Radio, og man samtidig viser en ganske kraftig bias mod en af de personer, man løbende dækker, så har man skadet ikke bare sin egen troværdighed men hele statsmediet DR.

Så må man trække sig fra dækningen af den pågældende sag, flyttes over på andre sager. hvis man vil forbedre ikke bare DR’s troværdighed, men hele journaliststandens.

Seernes redaktør koster Danmarks Radio troværdighed

Da vi ikke kunne acceptere redaktionschefens afvisning af vores klage, bl.a. fordi han ikke forholdte sig til den manglende troværdighed blandt hans journalister, valgte vi at sende klagen tilbage til seernes redaktør.

Vi har nu fået den endelige afgørelse, og den lyder bl.a. som følgende:

“Lytternes og seernes redaktør kan ikke tage stilling til klagen. Ifølge DR’s retningslinjer, (afsnit om centralt placerede medarbejdere), er det en medarbejders nærmeste chef og dennes direktør, der tager stillig til, om en medarbejders private ytring er forenligt med medarbejderens arbejdsopgaver.”

Et svar der viser, at seernes redaktør ikke er til for seerne, men for at beskytte DR og deres ansatte.

For det første så har man lavet reglerne sådan, at man med lethed kan skubbe klageren rundt mellem afdelingerne uden at tage stilling.

For det andet forholder DR sig forsat ikke til deres manglende troværdighed.

For det tredje så bruger den pågældnede journalist hans Twitter profil i hans arbejde for DR, så det er ikke udelukkende en privat profil.

Og ingen siger, at Nicolas. S. Nielsen ikke må udtale sig som han gør, han kan bare ikke dække sagen mod Inger Støjberg.

Med afgørelsen viser Danmarks Radio, at man ikke tager journalisternes troværdighed seriøs, men giver grønt lys til endnu mere bias og vinkling.

Hele afgørelsen kan læses her.

Vi afventer desuden forsat vores klage til TV 2 over deres Fake News i forbindelse med Socialdemokratiets kongres.

Du kan deltage i debatten på Facebook eller på Twitter. Du kan også indsende debatindlæg her. Du kan støtte driften af Danmarks Fremtid via MobilePay box25487.

Læs også disse indlæg

TV 2 News Fødselsdag - 15 år med vinkling

TV 2 News Fødselsdag: 15 år med vinkling

Lars Boje Mathiesen - Jyllands-Posten pressekontor for Radikale

Lars Boje Mathiesen: Jyllands-Posten pressekontor for Radikale

Inger Støjberg formand for Dansk Folkeparti?

Inger Støjberg formand for Dansk Folkeparti?

Inger Støjberg skal frikendes

Inger Støjberg skal frikendes

En del af disse temaer

Tema Støjbergs Rigsret
Tema Mediestøtte Licens Statsmedier - Danmarks Fremtid

Relaterede politikere

Inger Støjberg - Venstre - Danmarks Fremtid

Inger Støjberg

Læs mere om disse partier

Socialdemokratiet

Relaterede videoer

Danmarks Fremtid - Fra borgerlige til borgerlige - borgerlige der vil Danmark

80 procent af danske journalister

Seneste nyheder

Seneste debatindlæg

Seneste videoer

Kritiske spørgsmål? Lev med det

I folketingets spørgetime viser Mette Frederiksen igen sin arrogance og sit magtmisbrug. Kritiske spørgsmål får hende til at lukke ned.

Politiken lyver om vold mod kvinder

Nye Borgerlige’s parodi på DR Detektor, Reflektor, har kigget nærmere på mediernes dækning af debatten om vold mod kvinder. Politiken bliver her afsløret i den